.

sunnuntai 21. elokuuta 2016

Brändit ja tunnettuus vs. oma tahto??



Mä oon kuulkaas viime aikoina miettinyt tosi syvällisiä asioita. Kaikki lähti siitä, että aloin miettimään niitä säännöllisesti blogiteksteissä vilahtelevia haavelistoja. Juttuja, joista haaveillaan, tykätään ja joita halutaan ostaa tai saada. 
Oon nimittäin jo pidemmän aikaa elänyt tahtomattani semmoista kautta, etten halua ostaa mitään turhaa tai tarpeetonta, vaan oon ennemminkin miettinyt sitä, olisiko tarpeen korvata muutama "ihan hyvä" yhdellä oikeasti laadukkaalla ja kestävällä. Mun materialistinen haavelista on siis ollut melko lyhyt viime kuukausina.

Otetaan esimerkiksi laadukas käsilaukku, joka on yks mun päässä pyörinyt aihe. Kaapit pursuaa laukkuja, jotka ehkä voisi korvata parilla laadukkaammalla ja aikaa kestävällä. On oikeasti tosi vaikea miettiä, tykkäisinkö esimerkiksi Louis Vuittonin laukusta ihan yhtä paljon, jos se ei ois Louis Vuitton. Jos se ois vaan laadukas laukku, jonka merkkiä ei kukaan vastaantulija tunnistaisi. Haluaako tiedostamattaan hankkia just sen merkkilaukun, koska sillä on niin vahva brändi ja se tunnistetaan.

Tai Vitran tuolit. Tykkäisinkö mä niistä yhtä paljon, jos ne ois Ikean tuolit. Oisko mun ihan pakko ne saada, vaikka niillä ei ois ns. design-statusta??

Ja ihan samalla lailla voi miettiä, tykkäiskö niin monet tytöt ja naiset Jaresta, jos se ois vaan Jare eikä Cheek. Kattoisko ne sen tyypin perään ihaillen kaupan kassajonossa?? 

Kun oikeasti miettii aihetta ihan rauhassa ja ajatuksella, mun on vaikea sanoa, miten paljon brändi tai tunnettuus mun omia mielipiteitäni ohjaa. En siis vieläkään oo päättänyt, minkä laukun haluaisin. 

Mut ne Vitran tuolit. Ne mun on ehkä pakko saada, vaikka "kaikilla muillakin on ne". Mä kuitenkin kokeilin korvaavia vaihtoehtoja useamman vuoden, eikä mieli oo muuttunut, joten kirjaan ne tuohon haavelistalleni. Neljää tuolia ei ehkä kuitenkaan pysty korvaamaan yhdellä laadukkaammalla :)





9 kommenttia :

  1. Hyvä aihe pohtia! Mietin juuri itsekkin tätä asiaa ja kyllä se niin on, että huonekalujen osalta ostan merkkituotteita, koska ne on oikeasti tyylikkäämpiä. Useista design-huonekaluista monet ovat tehneet ns "halpis versioita" ja sen kyllä huomaa usein. Itse ostan mielummin sen merkillisen puhtaasti siitä syystä, että usein se mielyttää silmääni enemmän ja näyttää laadukkaammalta. Toki jos halpis versio on yhtä laadukas ja tyylikäs niin silloin kyllä voin ostaa sen halvemman. Laukuissa myönnän sen menevän niin päin, että laukun merkki merkitsee ostopäätöksessä. Vaikka löytäisin täysin kaksi samanlaista, toinen merkkilaukku ja toinen ei, ostaisin sen merkkilaukun vaikka toisessa, täysin samanlaisessa laukussa, olisi halvempi hinta. Se on vaan joku päähän pinttymä, enkä pyri sillä minkään "statuksen" saamiseen. Se vaan tekee itselleni hyvän mielen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen myös pohtinut paljon omaa kulutuskäyttäytymistäni viime aikoina, mutta en kuitenkaan ihan tuolta kantilta. Mielenkiintoinen aihe! Itselleni on iskostunut niin vahvasti kunnioitus tuotteiden suunnittelijoita kohtaan, etten sen takia halua ostaa kopioita, vaikka ne saisi kuinka halvalla. Mieluummin olen sitten vaikka ilman, jos ei rahat riitä aitoon ja alkuperäiseen, eikä minulla ole mikään tarve saada samoja asioita kuin kaikilla muillakin. Pärjään hyvin ilmankin :) Sitäpaitsi kierrätettynä saa aitojakin tavaroita ylseenäs ihan hyvään hintaan.

      Poista
    2. Ehdottomasti olen itsekin kopioita vastaan. Ostan mieluummin aitoa ja mieluiten käytettynä, jos se vaan on mahdollista. Mietin tässä ennemminkin sitä, tykkäisinkö juuri niistä himoitsemistani jutuista, ellei ne olisi osa rakennettua brändiä vai olenko tykästynyt niihin juuri tunnettuuden kautta.

      Esim. tuoleissa en ole hankkinut aiemminkaan kopiota, vaan täysin eri näköiset, mutta samanhenkiset. Silti himoitsen edelleen niitä aitoja alkuperäisiä. Aloin itse miettiä, olisinko ihastunut niihin yhtä paljon, jos ko. brändiä ei olisi olemassakaan ja olisin törmännyt noihin tuoleihin sattumalta jossain. Tai olisiko joku kallis merkkilaukku mun mielestä yhtä upea, jos näkisin sen jossain paikallisessa laukkukaupassa, eikä se edustaisi mitään tunnettua merkkiä. Vaikea sanoa, muttaajatusleikkejä on kiva leikkiä :)

      Poista
    3. En itsekkään ostaisi jotain tuotetta, joka on täysin kopiotu. Tarkoitin juurikin tuota, että sellaiset ei design- merkit tekee saman henkisiä, mutta halvempia tuotteita. Onhan suomessa piraattitavaran myyntikin kielletty. Siksi koska juurikin ne suunnittelijat ovat suunnitelleet ne design-huonekalut, on ne mielestäni myös laadukkaampia ja hienomman näköisiä. Siksi usein päädyn niihin. Tarkotin sitä, että vaikka löytäisin jonkun tietyn etsimäni tavaran, vaikka se olisi tällaiseltä "halpis merkiltä", voisin sen silti ostaa ilman että kyljessä hehkuisi brändin nimi.:) ei minullakaan ole tarvetta saada mitään tiettyä tavaraa, siksi että jollain muulla on sellainen. Saatikaan ostaisi sen takia kopiota, että olisi pakko saada, vaikka ei olisi sillä hetkellä rahaa. Siinä vaiheessa jos himoitsisin jotakin design tuotetta, en tyytyisi myöskään kopioon, oli kyse laukusta, vaatteesta tai sisustustavarasta. Koska siinä kävisi juurikin noin, että silti himoitsee niitä mitä alunperin on himoinnut :/

      Poista
    4. Nää on jänniä ja mielenkiintoisia asioita mietittäväksi. Mä esim. googlesta selailin jokin aika sitten laukkua ja laitoin hakuun jotain tyyliin "laadukas nahkalaukku". Sitten kun selaili kuvia ja törmäsi johonkin kivaan, mutta merkki oli ainakin mulle "nevahööd", niin jännästi sitä alkoi miettimään, että "jos tohon laittais satasen lisää hintaan, niin saisikin merkkilaukun" :)
      En mä rehellisesti osannut itse sanoa, kumpi sitten mun mielestä ois ollut hienompi, mutta se brändi painaa välillä vaakakupissa yllättävänkin paljon.

      Meillä on todella paljon ihan halpis-juttuja ja niitä ostan aina, jos tarvetta on ja tuote miellyttää omaa silmää. Lisäksi kirpparilöydöt on edelleen parhaita sisustushankintoja. Ehkä mä odotan törmääväni noihin himoitsemiini merkkituotteisiin käytettyinä, niin mun ei tarvitse suoranaisesti tehdä itse päätöstä :)

      Poista
  2. Niin totta! Kirjoitin joskus samasta aiheesta, itse olen parin vuoden aikana oppinut ajattelemaan tarkemmin haluamisiani ja muutenkin kannatan enemmän tällaista vastarannankiiski meininkiä, vaikka joitakin hittejä meiltäkin löytyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä meiltä löytyy paljon niitä "jokakodin design-juttuja", mutta tykkään niistä oikeasti, enkä ole hankkinut siksi, että kaikilla muillakin on. Välillä sitä vaan miettii, että mukautuuko oma maku täysin siihen, mitä näkee ja miten paljon mitäkin tuotemerkkiä arvostetaan. Alkaa epäilyttää, että on täysin markkinoinnin vietävissä ja alkaa haluta vain sellaisia juttuja, joita jatkuvasti näkee ja jotka tunnistetaan.

      Nostan kuvittellista hattuani vastarannankiiski-meiningille :) Pidä siitä kiinni!

      Poista
  3. Yritän itsekin toteuttaa tätä ja jotain ole oppinut, jotain en. Esim. Hayn pöydän hankin viimetalvena (Torista tosin halvemmalla) ja aika nopeasti sen myös samassa kanavassa myin pois. Ei ollut yhtään meidän juttu, lähinnä epäkäytännöllisyyden vuoksi lapsiperheessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi Hayn pöytä on muuten yks loistava esimerkki. Se miellyttää myös mun silmää, mutten halunnut sitä hankkia "koska kaikilla muilla on se". Onneksi törmäsin aikoinaan hieman samanhenkiseen lasipöytään kirppariryhmässä. Hyvin on 20 euron ostos palvellut käytössä, enkä mä itse asiassa oo sitä Tray:ta edes sen jälkeen himoinnut. Tossa taisi siis mulla ennemminkin miellyttää tyyli kuin brändi tai tunnettuus.

      Poista